"Rentoutuskellunta -

maailman yksinkertaisin tapa lievittää stressiä"

mitä on rentoutuskellunta?

“Tämän lähemmäs painottomuuden tilaa ei muuten maan päällä pääse!”

Kelluntatankissa olevaan veteen on lisätty satoja kiloja Epsom suolaa, joka kelluttaa kehoa ilman minkäänlaista lihastyötä tai painetta kehossa. Kelluntatankin vesi  ja ilma on lämmitetty kehon lämpöiseksi mikä sulkee luonnostaan ihmisen tuntoaistia pois ja aiheuttaa illuusion ”tyhjyydessä leijumisesta”.  

“Tämän lähemmäs painottomuuden tilaa ei muuten maan päällä pääse!”

Kelluntatankissa olevaan veteen on lisätty satoja kiloja Epsom suolaa, joka kelluttaa kehoa ilman minkäänlaista lihastyötä tai painetta kehossa. Kelluntatankin vesi  ja ilma on lämmitetty kehon lämpöiseksi mikä sulkee luonnostaan ihmisen tuntoaistia pois ja aiheuttaa illuusion ”tyhjyydessä leijumisesta”.  

TUNNE VAPAUS

  • Aistiärskykkeettömässä ja painottomassa tilassa lihasten ja luuston kipeisiin kohtiin kohdistuu vähemmän painetta ja lihakset pääsevät rentoutumaan samalla kun kipu ja jännitys lievenee.
  • Aivoille kelluntahoito luo myös ainutlaatuisen ympäristön; täydellinen vapaus ulkoisista ärsykkeistä.
  • Kellunnan on osoitettu lisäävän rauhallisuuden, rentoutumisen tunteita ja onnellisuuden kokemusta.

Vuonna 2014 julkaistussa European Journal of Integrative Medicine -artikkeli kertoo tutkimuksista, joissa rentoutuskellunta lisää omaperäisyyttä, mielikuvitusta ja intuitiota, eli kaikkea sitä mikä lisää luovuuttasi. Luovuuden kasvu liittyy siihen, että kellunnassa vasen ja oikea aivopuolisko synkronisoituvat eli toimivat tehokkaammin yhdessä. Tutkimuksissa on myös näyttöä siitä, että aistien puuttuminen voi parantaa keskittymistä, jolloin ajattelu on selkeämpää ja tarkempaa. Tämä tutkimus on liitetty parantuneeseen oppimiskykyyn ja suorituskykyyn mieltä kuormittavissa työtehtävissä ja koulussa. Kelluntatankki tunnetaan myös nimellä “Think tank”. Vapaudu ylimääräisistä ärsykkeistä, anna aivojesi puhdistaa mielesi turhista asioista ja tee tilaa tuottavammalle ajattelulle.

VAihda stressi hyvinvointiin

  • Lievittää kipua ja saa aikaan miellyttävän olon
  • Parantaa unenlaatua
  • Kohentaa mielialaa
  • Tehokas apu lihasjumeihin

 

  • Lievittää kipua ja saa aikaan miellyttävän olon
  • Parantaa unenlaatua
  • Kohentaa mielialaa
  • Tehokas apu lihasjumeihin

Rentoutuskellunta kerää stressin poistokeinoja yhteen!

1. KÄVELY
Tutkimusten mukaan kävely puistossa tai missä tahansa vihreällä alueella saa aivot menemään meditatiiviseen tilaan. Kävely puistossa auttaa myös keskittymään.

VS.

KELLUNTA
Rentoutuskellunta on täydellinen teknologinen oikotie meditatiiviseen tilaan: Theta-taajuuksille pääseminen voi viedä meditoijalta vuosia harjoittelua kun kelluntatankissa näitä taajuuksia on mitattu jo ensimmäisillä kerroilla.

#oikotie #meditatiivinen tila

2. HENGITYSHARJOITUKSET

Hengitysharjoitukset ja syvään hengittäminen voivat auttaa vähentämään jännitystä ja lieventämään stressiä. Lisähappi vilkastuttaa parasympaattista hermostoa, mikä saa sydämen sykkeen hidastumaan ja hengityksen rauhoittumaan. Stressioireena pinnallinen, tiheä hengitys tekee päinvastoin, se kiihdyttää sympaattista hermostoa. 

VS.

KELLUNTA

Tutkimusten mukaan kelluntahoito aktivoi para-sympaattisen hermostojärjestelmän (“ns.lepomoodimme”) ja asettaa sympaattisen hermoston (“taistele tai pakene moodimme”) valmiustilaan – mahdollistaen kehon ja mielen palautumisen nykyaikaisen elämän stressistä.

#aktivoi #para-sympaattinen #hermojärjestelmä

3. MIELIKUVAHARJOITTELU

Visualisointi mielikuvien kautta auttaa rentoutumaan. Tee itsesi mukavaksi vaikkapa työpöytäsi äärellä ja yritä maalata mieleesi kuva rauhallisesta näkymästä: tuleva lomamatka tai oma mökkimaisema. Voit myös visualisoida itsesi saavuttamassa jonkin suuren tavoitteen.

VS.

KELLUNTA

Aivoille kelluntahoito luo myös ainutlaatuisen ympäristön; täysin vapaa ulkoisista ärsykkeistä. Tämän on osoitettu lisäävän rauhallisuuden ja rentoutumisen tunteita, jolloin visualisointi on helpompaa!

#rauhallisuus #rentous #visualisointi

4. TEKNOLOGIAN VÄHENTÄMINEN

Jatkuva tietokoneen käyttö on yhdistetty stressiin, univajeeseen ja masennukseen naisilla. Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan yömyöhäinen tietokoneen käyttö kytkeytyi stressiin sekä naisilla että miehillä. Muista pitää tasaisin väliajoin taukoja tietokoneelta ja sulje kone vähintään tunti ennen nukkumaan menoa. 

VS.

KELLUNTA

Ihmisaivojen kyky käsitellä jatkuvia ärsykkeitä ja häiriöitä on useiden tutkijoiden mielestä vajavainen tämän päivän tarpeisiin nähden; moni ihminen voi olla jatkuvassa ”taistele tai pakene” stressitilassa itse sitä edes huomaamattaan. Ei olekaan ihme, että useimmat länsimaiset kansansairaudet johtuvat suorasti tai epäsuorasti stressihormonin liikaerityksestä. Onneksi voimme kuitenkin hyödyntää nykyteknologiaa myös ylimääräisistä ärsykkeistä ja stressistä eroon pääsemiseen, ja tähän tarkoitukseen kelluntatankki on äärimmäisen tehokas ratkaisu.

#eroon #ylimääräisistä #ärsykkeistä #stressistä

5. OTA MYÖS OMA AIKAA 

Tutkimus kertoo, että erityisesti älypuhelin on liitetty kasvavaan stressiin. Yhä useampi ihminen tuntee paineita vastata viesteihin koko ajan, joka hetki. Kännykkään puhuminen nostaa verenpainetta, kertoo uusi tutkimus. Verenpaineen nousu saattaa johtua puhelun aiheutamasta stressistä. Korkea verenpaine taas nostaa sydäntautien riskiä.

VS.

KELLUNTA

Nykypäivän älypuhelimien, mainosten ja melun täyttämässä maailmassa ihmisillä on yhä vaikeampi levätä ja keskittyä.  Niin mediajulkkikset kuin yritysjohtajatkin pitävät rentoutuskelluntaa tehokkaana tapana tyhjentää mielensä ja pyrkiä tietoisesti rauhoittumaan ja ottamaan käyttöön sisäisiä voimavarojaan. 

#tyhjentää #mieli #tietoinen #rauhoittuminen

 

6. LÄSNÄOLOHARJOITUKSET / MINDFULLNESS

Stressaantuneena mielessä voi pyöriä useita ajatuksia ja ratkaisemattomia ongelmia yhtä aikaa. Ajatusten keskittäminen tietoisuusharjoituksella vain tähän hetkeen, esimerkiksi omaan hengitykseen, kehon tuntemuksiin tai ympäristön ääniin ja siihen mitä ympärillään näkee, voi rauhoittaa mieltä ja rentouttaa. 

VS.

KELLUNTA
Kellunnassa ja kellunnan jälkeen ihmiset ovat ilmoittaneet kokevansa lievää euforiaa, lisääntynyttä hyvinvointia ja tunteneet olleensa optimistisempia rentoutuskellunta hoidon jälkeen. Jotkut ovat jopa ilmoittaneet hengellisistä kokemuksista, syvästä sisäisestä rauhasta, äkillisestä henkisestä oivalluksesta ja uudelleen syntymisen tunteesta. 

#koe #euforiaa #hyvinvointia #optimistisuutta 

Rentoutuskellunta kerää stressin poistokeinoja yhteen!

1. KÄVELY
Tutkimusten mukaan kävely puistossa tai missä tahansa vihreällä alueella saa aivot menemään meditatiiviseen tilaan. Kävely puistossa auttaa myös keskittymään.

VS.

KELLUNTA
Rentoutuskellunta on täydellinen teknologinen oikotie meditatiiviseen tilaan: Theta-taajuuksille pääseminen voi viedä meditoijalta vuosia harjoittelua kun kelluntatankissa näitä taajuuksia on mitattu jo ensimmäisillä kerroilla.

#oikotie #meditatiivinen tila

2. HENGITYSHARJOITUKSET

Hengitysharjoitukset ja syvään hengittäminen voivat auttaa vähentämään jännitystä ja lieventämään stressiä. Lisähappi vilkastuttaa parasympaattista hermostoa, mikä saa sydämen sykkeen hidastumaan ja hengityksen rauhoittumaan. Stressioireena pinnallinen, tiheä hengitys tekee päinvastoin, se kiihdyttää sympaattista hermostoa. 

VS.

KELLUNTA

Tutkimusten mukaan kelluntahoito aktivoi para-sympaattisen hermostojärjestelmän (“ns.lepomoodimme”) ja asettaa sympaattisen hermoston (“taistele tai pakene moodimme”) valmiustilaan – mahdollistaen kehon ja mielen palautumisen nykyaikaisen elämän stressistä.

#aktivoi #para-sympaattinen #hermojärjestelmä

3. MIELIKUVAHARJOITTELU

Visualisointi mielikuvien kautta auttaa rentoutumaan. Tee itsesi mukavaksi vaikkapa työpöytäsi äärellä ja yritä maalata mieleesi kuva rauhallisesta näkymästä: tuleva lomamatka tai oma mökkimaisema. Voit myös visualisoida itsesi saavuttamassa jonkin suuren tavoitteen.

VS.

KELLUNTA

Aivoille kelluntahoito luo myös ainutlaatuisen ympäristön; täysin vapaa ulkoisista ärsykkeistä. Tämän on osoitettu lisäävän rauhallisuuden ja rentoutumisen tunteita, jolloin visualisointi on helpompaa!

#rauhallisuus #rentous #visualisointi

4. TEKNOLOGIAN VÄHENTÄMINEN

Jatkuva tietokoneen käyttö on yhdistetty stressiin, univajeeseen ja masennukseen naisilla. Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan yömyöhäinen tietokoneen käyttö kytkeytyi stressiin sekä naisilla että miehillä. Muista pitää tasaisin väliajoin taukoja tietokoneelta ja sulje kone vähintään tunti ennen nukkumaan menoa. 

VS.

KELLUNTA

Ihmisaivojen kyky käsitellä jatkuvia ärsykkeitä ja häiriöitä on useiden tutkijoiden mielestä vajavainen tämän päivän tarpeisiin nähden; moni ihminen voi olla jatkuvassa ”taistele tai pakene” stressitilassa itse sitä edes huomaamattaan. Ei olekaan ihme, että useimmat länsimaiset kansansairaudet johtuvat suorasti tai epäsuorasti stressihormonin liikaerityksestä. Onneksi voimme kuitenkin hyödyntää nykyteknologiaa myös ylimääräisistä ärsykkeistä ja stressistä eroon pääsemiseen, ja tähän tarkoitukseen kelluntatankki on äärimmäisen tehokas ratkaisu.

#eroon #ylimääräisistä #ärsykkeistä #stressistä

5. OTA MYÖS OMA AIKAA 

Tutkimus kertoo, että erityisesti älypuhelin on liitetty kasvavaan stressiin. Yhä useampi ihminen tuntee paineita vastata viesteihin koko ajan, joka hetki. Kännykkään puhuminen nostaa verenpainetta, kertoo uusi tutkimus. Verenpaineen nousu saattaa johtua puhelun aiheutamasta stressistä. Korkea verenpaine taas nostaa sydäntautien riskiä.

VS.

KELLUNTA

Nykypäivän älypuhelimien, mainosten ja melun täyttämässä maailmassa ihmisillä on yhä vaikeampi levätä ja keskittyä.  Niin mediajulkkikset kuin yritysjohtajatkin pitävät rentoutuskelluntaa tehokkaana tapana tyhjentää mielensä ja pyrkiä tietoisesti rauhoittumaan ja ottamaan käyttöön sisäisiä voimavarojaan. 

#tyhjentää #mieli #tietoinen #rauhoittuminen

 

6. LÄSNÄOLOHARJOITUKSET / MINDFULLNESS

Stressaantuneena mielessä voi pyöriä useita ajatuksia ja ratkaisemattomia ongelmia yhtä aikaa. Ajatusten keskittäminen tietoisuusharjoituksella vain tähän hetkeen, esimerkiksi omaan hengitykseen, kehon tuntemuksiin tai ympäristön ääniin ja siihen mitä ympärillään näkee, voi rauhoittaa mieltä ja rentouttaa. 

VS.

KELLUNTA
Kellunnassa ja kellunnan jälkeen ihmiset ovat ilmoittaneet kokevansa lievää euforiaa, lisääntynyttä hyvinvointia ja tunteneet olleensa optimistisempia rentoutuskellunta hoidon jälkeen. Jotkut ovat jopa ilmoittaneet hengellisistä kokemuksista, syvästä sisäisestä rauhasta, äkillisestä henkisestä oivalluksesta ja uudelleen syntymisen tunteesta. 

#koe #euforiaa #hyvinvointia #optimistisuutta 

ASIAKASKOKEMUKSIA

Aivan huippu kokemus. En olisi osannut odottaa, että aika tankissa kuluisi noin nopeasti ja yllätyin, miten helppoa rentoutuminen oli!
- Noora
Tämä tuli tarpeeseen! Nyt jaksaa taas paremmin. Ihana tauko kaikesta. Kiitos!
- Anita
W-A-U! Aivan täydellinen rentoutumishetki. Keho tuntui sulavan veteen ja mieli tyhjeni kaikesta hulinasta. Kiitos!
- Mika

Jokaisella on omat tapansa käsitellä stressiä. Kun piinaava tilanne iskee, moni alkaa automaattisesti juosta sitä pakoon – ja harva kohdalla se tarkoittaa oikeasti lenkkipolulle astumista. Sen sijaan moni kääntyy esimerkiksi roskaruoan, television, netin selailun tai olutlasin puoleen. Huonot stressinhillintätapansa voi kuitenkin yrittää kääntää hieman kehittävämmiksi. Mitä jos tulisit kokeilemaan rentoutuskelluntaa?

Sen sijaan että vähättelet omia onnistumisia ja soimaat itseäsi tuhottomasti omista epäonnistumisista, voisit palkita itsesi Rentoutuskellunnalla! Itsensä palkitseminen on positiivisempi ja kehittävämpi tapa oppia kuin rankaiseminen. Näin opetat itseäsi terveellä tavalla kulkemaan kärsimyksestä kohti hyvinvointia ja tasapainoa.

KELLUNNAN HYÖTYJÄ

  • Koet painottoman tilan rentouttavan vaikutuksen magnesiumsulfaattivedessä
  • Turvotukset vähenevät 
  • Tehokas tapa tyhjentää mieli
  • Kipeät ja jännittyneet lihakset rentoutuvat
  • Lisää luovuutta
  • Unen laatu paranee
  • Suolaveden vaikutus tehostaa elimistön puhdistusmekanismeja
  • Aivot tuottavat enemmän mielihyvähormoneja kuten endorfiineja, serotoniinia ja vastustuskykyyn vaikuttavia aineita
  • Painottomassa tilassa aivot saavat tilaisuuden levätä, kun ei tarvitse huolehtia tasapainosta vaan saa keskittyä korjaamaan kehon vauriota
  • Luovuus: oppimis- ja visualisointikyky paranevat
Close Menu